Archiwum dnia: 14 kwietnia, 2019

Jestem w艣ciek艂a!

脜录aba za li脜聸ciem - syndrom gotuj脛聟cej si脛聶 脜录aby

Wczoraj si臋 dowiedzia艂am od postronnej osoby o pewnej plotce na m贸j temat, ale mo偶e to nie plotka, a stwierdzenie jaka ja to niby jestem!

Wszystko, to pochodzi od wiarygodnej osoby, kt贸ra mi dobrze 偶yczy!

Jest to dla mnie druzgoc膮ce i cholernie niesprawiedliwe, a do tego pochodz膮ca z ust mojej rodziny.

Poczu艂am si臋 jakby kto艣 mi naplu艂 w twarz i moja dusza ca艂y dzie艅 p艂acze.

Nie jest to pierwsze takie mnie potraktowanie i zawsze wszelkie podobne powiastki przemilcza艂am i jako艣 sobie z tym radzi艂am.

Z czasem zadra ucich艂a i by艂o mi du偶o l偶ej, ale potrzebowa艂am czasu na ug艂adzenie si臋 w mojej g艂owie.

Nie umiem si臋 kompletnie k艂贸ci膰 i udowadnia膰, 偶e mnie krzywdz膮, ale tym razem chyba wybuchn臋, bo mi si臋 przela艂o.

Tym razem zrobiono ze mnie osob臋, tak jabym by艂a ubezw艂asnowolniona i niepoczytalna na umy艣le.

Nigdy nie wtr膮cam si臋 w cudze sprawy i cudz膮 rodzin臋.

Jestem w mie艣cie osob膮, kt贸r膮 kompletnie nie obchodz膮 ploty miejscowe i praktycznie nie znam za wielu ludzi w mie艣cie, gdy偶 wychodz臋 z za艂o偶enia, 偶e ka偶dy si臋 wy艣pi tak jak sobie po艣cieli, a mnie nic do tego.

Mimo w艣ciek艂o艣ci i automatycznego pogorszenia si臋 mojego zdrowia, bo serce mi si臋 rozszala艂o – nie wiem jak mam si臋 zachowa膰.

Czy powinnam kolejny raz przemilcze膰 i zdusi膰 to w sobie, czy p贸j艣膰 i wywal膰 wszystko z siebie, a mo偶e powinnam napisa膰 list, bo jak napisa艂am nie potrafi臋 si臋 wyk艂贸ca膰 o prawd臋 nawet!

Chyba cierpi臋 na syndrom gotuj膮cej si臋 偶aby, kt贸ra za d艂ugo toleruje dra艅stwo!

Jak Wy reagujecie, kiedy kto艣 z艂ym s艂owem robi Wam przykro艣膰, bo mnie to dopad艂o nie raz, a od wczoraj nie mog臋 znale藕膰 sobie miejsca – cholera jasna!

„Syndrom gotuj膮cej si臋 偶aby, czyli kiedy tolerujesz co艣 zbyt d艂ugo.

Syndrom gotuj膮cej si臋 偶aby聽鈥 czy s艂ysza艂e艣 kiedy艣 ten termin? Czasami tolerujemy niezdrowe sytuacje oraz toksycznych ludzi za d艂ugo, poniewa偶 kierujemy si臋 niepisan膮 zasad膮, 偶e 鈥瀓e艣li nie ma innego wyj艣cia, musisz to znosi膰鈥. Na tym mi臋dzy innymi polega聽syndrom gotuj膮cej si臋 偶aby.聽

Nie mo偶emy ignorowa膰 faktu, 偶e聽wielu z nas po艣wi臋ca sw贸j emocjonalny dobrobyt na rzecz innych.聽Cz臋sto si臋 te偶 dzieje, 偶e nie my艣limy wy艂膮cznie o naszym szcz臋艣ciu, kiedy w gr臋 wchodz膮 drugie osoby, kt贸re w jaki艣 spos贸b na nas polegaj膮.

Mo偶emy znosi膰 bolesne sytuacje przez bardzo d艂ugi czas w wyniku emocjonalnej zale偶no艣ci,聽toksycznego zwi膮zku, a mo偶e po prostu z braku inteligencji emocjonalnej, kt贸ra podpowiada nam co jest normalne, a co nie.

By膰 mo偶e tolerujesz sytuacje, a偶 do momentu, kiedy si臋 wypalisz.聽Nawet nie b臋dziesz zdawa膰 sobie sprawy, 偶e musisz wyskoczy膰 ze statku, by uratowa膰 w艂asn膮 sk贸r臋.聽To dlatego pragniemy, aby艣 pozna艂 czym jest syndrom gotuj膮cej si臋 偶aby, kt贸ra nie by艂a 艣wiadoma tego, 偶e si臋 gotuje. To koncept wyja艣niony przez Oliviera Clerka.

Syndrom gotuj膮cej si臋 偶aby

Je艣li w艂o偶ymy 偶ab臋 do garnka pe艂nego wody i zaczniemy j膮 podgrzewa膰, wraz ze wzrostem temperatury 偶aba zacznie dostosowywa膰 temperatur臋 swojego cia艂a. P艂az ten utrzymuje si臋 przy 偶yciu zmieniaj膮c swoj膮 temperatur臋 pod wp艂ywem 艣rodowiska.

Jednak kiedy woda jest ju偶 na granicy zagotowania, 偶aba oczywi艣cie nie potrafi si臋 dostosowa膰. W tym momencie decyduje si臋 wyskoczy膰. Pr贸buje to zrobi膰, ale poniewa偶 wykorzysta艂a ca艂膮 swoj膮 energi臋 na dostosowywanie si臋, nie udaje jej si臋 tego zrobi膰. W ko艅cu umiera.

Co zabi艂o 偶ab臋? Pomy艣l o tym! Wi臋kszo艣膰 z was powie, 偶e to gotuj膮ca si臋 woda. Jednak tak naprawd臋聽zabi艂a j膮 niemo偶no艣膰 zdecydowania si臋 na skoczenie w odpowiednim momencie. Oto co pr贸buje nam przekaza膰 syndrom gotuj膮cej si臋 偶aby.

My wszyscy musimy dostosowywa膰 si臋 do ludzi i sytuacji, jednak powinni艣my wiedzie膰 kiedy mamy si臋 przystosowa膰, a kiedy ruszy膰 dalej. S膮 momenty, kiedy musimy stawi膰 czo艂a sytuacji oraz podj膮膰 odpowiednie kroki.

Je偶eli pozwolimy innym, aby wykorzystywali nas聽fizycznie, emocjonalnie, duchowo czy umys艂owo, b臋d膮 nadal to robi膰. Zacznijmy decydowa膰 o tym kiedy skoczy膰! Musimy zrobi膰 to, dop贸ki posiadamy si艂臋.

Co syndrom gotuj膮cej si臋 偶aby m贸wi o nas samych

Ta metafora posiada wiele zastosowa艅 w r贸偶nych dziedzinach naszego 偶ycia 鈥 pracy, relacjach mi臋dzyludzkich,聽osobowo艣ci, zdrowiu. Ludzie, kt贸rzy uwi臋zieni s膮 w zwi膮zku, kt贸ry nie przynosi im niczego dobrego i tylko stale dostosowuj膮 si臋 do zachcianek partnera, by nie dodawa膰 oliwy do ognia my艣l膮, 偶e mog膮 to tolerowa膰, lub 偶e nie posiadaj膮 innego wyj艣cia.

Jednak偶e zbyt d艂ugie聽tolerowanie聽rzeczy w ten spos贸b nie prowadzi do niczego, pr贸cz problem贸w i granicy wytrzyma艂o艣ci.聽Kiedy najmniej si臋 tego spodziewamy obudzimy si臋 w ekstremalnej sytuacji, kt贸rej nie b臋dziemy w stanie ju偶 d艂u偶ej znosi膰.聽B臋dziemy musieli skoczy膰, ucieka膰 lub przynajmniej wymy艣li膰 plan ucieczki z danej sytuacji lub toksycznego zwi膮zku. Jednak do tego czasu mo偶emy by膰 ju偶 ci臋偶ko ranni.

By膰 mo偶e nie mamy ju偶 si艂y, by zmierzy膰 si臋 z ostatecznym punktem krytycznym, kt贸ry nadszed艂, poniewa偶 nie widzimy drogi wyj艣cia, nie zastanawiali艣my si臋 nad tym wcze艣niej lub zostali艣my ju偶 zbyt zranieni i bali艣my si臋, 偶e sytuacja si臋 tylko pogorszy.

Jak uczy nas syndrom gotuj膮cej si臋 偶aby, czasami nasza zdolno艣膰 do tolerowania pewnych rzeczy jest do艣膰 du偶a, jednak聽nasza energia oraz nadzieja szybko wypala si臋 po drodze.聽

Kwestia codziennego stresu

Richard Lazarus wskaza艂 na r贸偶ne sposoby radzenia sobie ze聽stresem聽oraz r贸wnie偶 na to, 偶e istniej膮 dwa rodzaje stresu: chroniczny stres codzienny oraz g艂臋boki stres zwi膮zany z wydarzeniami w 偶yciu.

Zwykle m贸wi nam si臋, 偶e stresuj膮ce sytuacje takie jak rozw贸d, 艣mier膰 bliskich, utrata mieszkania czy pracy, bardzo na nas wp艂yn膮 i mo偶e to prawda. Jednak staj膮c twarz膮 w twarz z takimi sytuacjami, kt贸re wywieraj膮 na nas olbrzymi negatywny wp艂yw, musimy przygotowa膰 si臋 na to, by 鈥瀞koczy膰 w odpowiednim czasie鈥.

Jednak to o codzienne stresuj膮ce sytuacje (nawet bardziej, je艣li trwaj膮 przez d艂u偶szy czas) powinni艣my martwi膰 si臋 bardziej. Wiele z nich nie wydaje si臋 by膰 negatywnymi przez d艂ugi czas.

Cz臋sto dzieje si臋 tak w zwi膮zku z聽domow膮 przemoc膮聽psychologiczn膮 lub fizyczn膮 鈥 czasami traktowani jeste艣my dobrze, czasem nie. W ten spos贸b jednak czujemy ci膮g艂y dyskomfort; po prostu dostosowujemy si臋, a偶 do momentu kiedy nie jeste艣my ju偶 w stanie d艂u偶ej tego znie艣膰. O tym samym m贸wi syndrom gotuj膮cej si臋 偶aby.

Najlepszym sposobem na poradzenie sobie z t膮 sytuacj膮 jest po prostu rozpoznanie jej. Nie mo偶emy ukrywa膰 naszych uczu膰 wmawiaj膮c sobie, 偶e to normalne. Je艣li czujesz si臋 藕le przez d艂u偶szy czas w zwi膮zku z jak膮艣 sytuacj膮 lub osob膮, co艣 jest nie tak.

Musisz skoczy膰.聽I nie chodzi o ucieczk臋, lecz o ratowanie si臋 z ton膮cego statku, stawienie czo艂a sytuacji oraz zastanowienie si臋 nad mo偶liwymi rozwi膮zaniami.

Pami臋taj, 偶e ten, kto toleruje co艣 zbyt d艂ugo, rzadko posiada energi臋, by zmieni膰 sytuacj臋 tu偶 przed punktem krytycznym. Rany mog膮 si臋ga膰 ju偶 zbyt g艂臋boko. Syndrom gotuj膮cej si臋 偶aby jest tego znakomitym przyk艂adem”.